استفاده از تکنولوژی در آموزش موسیقی

لورم ایپسوم متن و تولید ساختگی است

 

چگونگی استفاده از تکنولوژی در آموزش موسیقی

ابزار جدید تکنولوژی، علاوه بر این که دانش‌آموزان را قادر می‌سازد به آموخته‌های موسیقی خود تسلط داشته باشند، حس خلاقیت و نوآوری را نیز در آن‌ها تقویت می‌کند.

تلفیق تکنولوژی با کلاس‌های آموزش موسیقی می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد. دلیلش نیز آن است که فراگیران موسیقی هیچ میزی مقابل‌شان نیست و هر دستگاه دارای کیبورد برای‌شان بسیار دست‌وپاگیر خواهد بود. با این اوصاف، نتیجه‌ی نهایی احتمالی حاصل از به کارگیری تکنولوژی در آموزش موسیقی می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. با ارائه‌ی آلات نوازندگی مجازی و آهنگ‌های دیجیتال در کلاس‌های آموزش موسیقی، مدرسان  هنرآموزان را قادر می‌سازند که مواردی را در موسیقی ابداع کنند که در ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته، قابل تصور نبودند. آن‌ها هم‌چنین از این طریق کلاس‌های آموزش موسیقی خود را جذاب‌تر و پویاتر می‌نمایند.

هنوز تعدادی از مدرسان آموزش موسیقی، دوره‌های موسیقی را همانند روش‌های به‌ کار گرفته شده در دهه ۱۹۵۰ برگزار می‌کنند. کریستوفر راسل، رهبر گروه کر دبیرستان اولتمان، معتقد است: «مدرسانی که به این روش‌های قدیمی تدریس می‌کنند، می‌توانند در کارشان موفق بوده و برنامه‌های مناسب و خوبی داشته باشند اما آن‌ها از ابزاری که می‌تواند به شاگردان‌شان کمک کند تا موزیسین‌های بهتری شوند بی‌بهره‌اند.» اما از طرف دیگر، کریستوفر راسل تأکید دارد که: «شما نمی‌توانید این ابزار جدید را به کسی تحمیل نمایید و اگر این کار را انجام دهید، نتیجه‌ای جز عدم موفقیتی فاحش در بر نخواهد داشت».

زمانی که دبیرستان اولتمان در پاییز سال ۲۰۱۳ برای هر دانش‌آموز یک برنامه آیپد اختصاص داد، راسل از بقیه مدرسان آموزش موسیقی یک قدم جلوتر بود. او قبل از آن هم از آیپد در کلاس‌های آموزش موسیقی خود به صورت محدود استفاده می‌کرد. او در این خصوص، این‌گونه اظهار داشته است که «من روش تدریس با به‌کارگیری ابزار تکنولوژی را از قبل درک کرده بودم و می‌دانستم از چه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی باید برای تدریس استفاده کنم.»

استفاده از تبلت به جای دفترچه نت موسیقی

راسل اعتقاد دارد که بهترین کاربرد تبلت این است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای دفترچه‌ی نت موسیقی باشد. داشتن نت‌ها و آموخته‌های موسیقایی به صورت دیجیتال مزایای زیادی دارد. یکی از این مزایا آن است که هنرآموزان دیگر دفترچه یا برگه‌های یادداشت خود را گم نمی‌کنند. او در این باره این گونه بیان کرده است که: «اگر با یک مدرس موسیقی یا یک گروه‌ نوازندگی صحبت کنید، همه آن‌ها خواهند گفت که گم کردن جزوه‌های موسیقی یک مشکل بزرگ است.»

با آموزش موسیقی به صورت دیجیتال، هنرآموزان به نرم‌افزارهایی دسترسی خواهند داشت که از طریق آن‌ها می‌توانند آموخته‌های خود را ارزیابی کرده و نت‌های خود را یادداشت و تفسیر نمایند. هم‌چنین مدرس می‌تواند آهنگ‌های ضبط شده را برای شاگردان خود بفرستد و آن‌ها نیز همراه با این آهنگ‌ها به تمرین بپردازند. به‌علاوه، هنرآموزان موسیقی می‌توانند از نرم‌افزارهای نت‌نویسی موسیقی مانند Notion استفاده نمایند و از این طریق تمرین‌های فردی خود را دنبال کرده و آهنگ شخصی خود را بسازند. نظر راسل در خصوص روش مذکور این است که «این روش، بازتعریفی کامل از آن چیزی است که باید به هنرآموزان آموخته شود و تا قبل از این که آن‌ها چنین ابزاری را داشته باشند، امری غیرممکن بود.»

راسل می‌گوید که او تمایل زیادی به نرم‌افزاری نسبتا جدید به نام NotateMe دارد. نرم‌افزار NotateMe این امکان را به او می‌دهد که نت‌های موسیقی را نوشته و آن‌ها را به نت‌های دیجیتال تبدیل نماید. این نرم‌افزار هم‌چنین شما را قادر می‌سازد که از نت‌های نوشته شده‌ی خود در یک دفترچه نت عکس گرفته و آن‌ها را به نت‌های دیجیتال تبدیل نمایید. راسل معتقد است که این بدین معناست که مدرسان موسیقی هم‌اکنون می‌توانند بدون نیاز به نرم افزارها و تجهیزات گران‌قیمت، نت‌های موسیقی نوشته شده را اسکن و تفسیر نمایند. راسل این‌گونه می‌افزاید که «من با استفاده از این نرم‌افزار همراه با هنرآموزان، توانسته‌ام آهنگ‌های جدیدی بسازم و آن‌ها را متوجه سازم که چه چیزی را باید بشنوند.» راسل در ادامه اینگونه توضیح می‌دهد که «نسخه‌ی رایگان این نرم‌افزار به فراگیر این امکان را می‌دهد که یک خط از نت موسیقی را اسکن کند. چنین امکانی، می‌تواند برای گروه‌های موسیقی و هنرآموزان ارکستر که هر کدام مسؤول نواختن یک بخش خاص هستند مناسب باشد. آن‌ها با استفاده از چنین ابزاری می‌توانند نت موسیقی خود را اسکن و ویرایش کنند تا آهنگ تولید شده توسط نت‌های خود را بشنوند یا شاید آهنگ خود را مطابق بخشی که مسئول نواختن آن هستند بسازند.»

هرچند راسل از روش تدریسی خود نسبت به دانش‌آموزان کلاس آموزش موسیقی آگاه است، اما به این مسئله نیز اعتراف دارد که اختصاص دادن یک آیپد برای هر دانش‌آموز با چالش‌هایی همراه بوده است. در واقع سال گذشته بزرگ‌ترین مشکل با دانش‌آموزان سال ششم این بود که تعدادی از آن‌ها به بازی‌هایی چون Minecraft روی می‌آوردند که باعث می‌شد ذهن آن‌ها از مسئله اصلی که همان یادگیری موسیقی است منحرف شود. او در این باره می‌گوید «هیچ مدرسی وجود ندارد که بتواند همیشه همانند Minecraft برای دانش‌آموزان هیجان‌انگیز و جذاب باشد. بنابراین در بعضی مواقع، بچه‌های کم سن و سال سعی می‌کنند تصمیمات نادرست بگیرند. اما ابزاری که ما هم‌اکنون در حال کار کردن با آن‌ها هستیم، در حال بهتر شدن هستند. اپل و هم‌چنین شرکت‌های موبایل، برای حل چنین مشکلاتی تغییرات زیادی در کدنویسی‌های خود اعمال کرده‌اند. نرم‌افزاری که ما از آن استفاده می‌کنیم Casper نام دارد که این امکان را برای شما فراهم می‌نماید که دستگاه خود را در نرم‌افزاری خاص قفل نموده و بدین ترتیب مانع از آن شوید که دانش‌آموزان از آن خارج شوند و به سراغ برنامه‌های دیگر بروند.»

کمک به دانش‌آموزان نونهال در ساخت آهنگ

امی برنز، یکی از مدرسان مقطع ابتدایی مدرسه فارهیلزکانتریدی می‌گوید که او در کلاس‌های آموزش موسیقی به این دلیل به استفاده از تکنولوژی روی آورد که فکر می‌کرد با بکارگیری آن می‌توان به دانش‌آموزان نونهال کمک کرد کارهایی را انجام دهند که بوسیله ابزار سنتی، از پس آن‌ها بر نمی‌آیند. امی برنز معتقد است درست کردن ‌آهنگ با دانش‌آموزان خردسال کار بسیار دشواری است. امی در ادامه این‌گونه می‌گوید که «اما هم اکنون با استفاده از ابزاری هم‌چون NoteFlight دانش‌آموزان سال دوم و سوم می‌توانند آهنگ‌های ملودیک و زیبایی بسازند و روی دستگاه خود اجرا نمایند.»

تکنولوژی، علاوه بر کمک در نت نویسی و ساخت آهنگ، کارآیی دانش‌آموزان را نیز افزایش داده و تصحیح می‌نماید. امی برنز دانش‌آموزانی دارد که از سازهای ارف مانند زیلوفون یا سنتور استفاده می‌کنند. اما او همچنین نرم‌افزارهای آلات موسیقی مجازی را نیز دانلود کرده، آن‌ها را در آیپد خود نصب کرده و آیپد خود را به یک اسپیکر متصل می‌کند. او از اتوهارپ (نوعی سنتور مجهز به ابزار تنظیم صدا) در کلاس آموزش موسیقی خود استفاده نمی‌کند چرا که کوک کردن آن بسیار چالش برانگیز است. اما در عوض از یک اتوهارپ مجازی استفاده می‌کند و در این باره می‌گوید «نرم‌افزار اتوهارپ مجازی، موسیقی گروهی ما را به زیبایی تصحیح می‌کند. در واقع، نرم‌افزارهای آلات موسیقی مجازی، برای دانش‌آموزانی که در انجام حرکات ظریف نوازندگی مشکل دارند بسیار مناسب هستند. این نرم افزار باعث می‌شود که چنین دانش‌آموزانی، در کلاس آموزش موسیقی مشارکت کرده و احساس موفقیت داشته باشند.»‌

خانم امی برنز همچنین از تکنولوژی برای ارزیابی میزان پیشرفت دانش‌آموزانش نیز استفاده می‌کند. او بوسیله یک نرم‌افزار به نام iDoceo، کارایی دانش‌آموزان خود را بررسی می‌کند. او می‌گوید: «من در کلاس‌های آموزش موسیقی خود، هنگام گرفتن آزمون، آهنگ‌هایی که دانش‌آموزانم اجرا می‌کنند را در iDoceo ضبط می‌کنم. دانش‌آموزان من با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانند سه آزمون‌ اجرایی موسیقی خود را که در طول سال از آن‌ها گرفته شده مشاهده کنند و با مقایسه آن‌ها با هم، متوجه شوند که در این مدت چقدر پیشرفت داشته‌اند. در نتیجه وقتی شما کاغذ و مداد را برای ارزیابی کنار می‌گذارید، آموزش موسیقی ساختاری جدید و کاراتر پیدا می‌کند.»

بدون دیدگاه

ارسال دیدگاه

ورود به سایت

خوش آمدید! وارد حساب کاربری خود شوید

بخاطر بسپار فراموشی رمز عبور ؟

Lost Password